פרשת נח

פרשת נח , איש צדיק שנמצא בדור שלם של חוטאים " מלאה הארץ חמס"

אדם אחד , לא חוטא "איש צדיק תמים" "את האלוהים התהלך נח"

בפרשה שלנו יש מסר מדהים איך נגאלים בעזרתו של הקב"ה .

הנחיות מפורטות :

מהחיות הטמאות , זכר ונקבה כדי להחיות, מהבהמות הטהורות שבעה.

אסור תשמיש המיטה בתיבה.

ממתינים שבוע לאחר מיתתו של מתושלך הצדיק.

40 יום ו40 לילה של מבול, 

1. בנה לך תיבה האדם בונה את  התיבה , בידוד והגנה מפני  הלא רצוי וגם הכלי אשר מוביל אותך קדימה אל היעד .

2. כל עולם החומר דהיינו החיות ללא קדושה זוגות בלבד , גם בעבודה שבעבור כסף , תשקיע כדי להחיות בלבד.

3. בעולם הרוחני , בהמות טהורות , עבודה רוחנית , תפילה לימוד תקדיש שבעתיים .

4." וַיַּעַשׂ, נֹחַ:  כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה אֹתוֹ, אֱלֹהִים--כֵּן עָשָׂה." - נח בחר לעשות כפי שציווה אותו הקב"ה .

5. מיד לאחר הכניסה לתיבה, השלמת השלבים לפני ההצלה , "וַיִּסְגֹּר יְהוָה, בַּעֲדוֹ." הקב"ה משלים את המצב לטובה , גם בפרשה הקודמת לאחר בריאת האישה כתוב "וַיִּסְגֹּר בָּשָׂר, תַּחְתֶּנָּה."

לדעתי יש קשר בין השניים , בראשון הקב"ה עושה נס שהאישה לא תדע מאיפה נלקחה ולא תרגיש לא נעים חלילה.

בפרשה שלנו הקב"ה עושה נס שהתיבה תיסגר ואף אחד לא יוכל לפתוח או להרוס או להפוך את התיבה.

הקב"ה בשני המקרים משלים תהליך בצורה מושלמת.

 

כשאדם רוצה לשפר את מזלו צריך ללמוד מנח.

1. להיות נוח עם כולם 

2. להיות עם הקב"ה (לעשות כל מה שיכול לפי התורה בלי להתבייש) 

 3. לבודד את עצמו מההפרעות .

4. להקדיש משאבים כדי להתפרנס.

5. להשקיע בטהרה ובשבע .

6. הקב"ה לא יאחר לעשות את ההגנה עבורו.

שבת שלום

פרשת בלק

את הפשט בפרשה כולנו מכירים , בלק מפחד מע"מ ישראל ,

"ב וַיַּרְא בָּלָק, בֶּן-צִפּוֹר, אֵת כָּל-אֲשֶׁר-עָשָׂה יִשְׂרָאֵל, לָאֱמֹרִי. ג וַיָּגָר מוֹאָב מִפְּנֵי הָעָם, מְאֹד--כִּי רַב-הוּא; וַיָּקָץ מוֹאָב, מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. ד וַיֹּאמֶר מוֹאָב אֶל-זִקְנֵי מִדְיָן, עַתָּה יְלַחֲכוּ הַקָּהָל אֶת-כָּל-סְבִיבֹתֵינוּ, כִּלְחֹךְ הַשּׁוֹר, אֵת יֶרֶק הַשָּׂדֶה; וּבָלָק בֶּן-צִפּוֹר מֶלֶךְ לְמוֹאָב, בָּעֵת הַהִוא."

בלק יודע שלבני ישראל יש מזל ולכן מנצחים ,הוא לא יודע שעם ישראל כשעושים רצונו של מקום הם מעל המזל.

ולכן בלק שולח אבשים אל בלעם שבאותה תקופה היה נביאם של הגויים ובנוסף גם החשיבו אותו לבעל כוחות 

" כִּי יָדַעְתִּי, אֵת אֲשֶׁר-תְּבָרֵךְ מְבֹרָךְ, וַאֲשֶׁר תָּאֹר, יוּאָר" 

בלעם מודע למה שחושבים עליו אבל יודע שהוא בעצם כלום והכל מאת השם יתברך .

"וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם, לִינוּ פֹה הַלַּיְלָה, וַהֲשִׁבֹתִי אֶתְכֶם דָּבָר, כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר יְהוָה אֵלָי"

 

מה השם אלוקיך שואל מעמך

את השאלה , "מה השם אלוקיך שואל מעמך" , אנחנו פוגשים כבר בפרשת כי עקב ,"והיה עקב תשמעון"

רמז גדול של משה רבנו , הוא אמנם אומר לאורך כל הפרשות בספר דברים מה צריך לעשות וממה צריך להיזהר .

אם ניקח  את העניין לזמננו , 

הרי כולנו חכמים, לא משתחווים לפסילים , לא הולכים לבעלי אוב , רובנו לא מתקרבים לאזהרות הגדולות.

יש כאן עניין גדול מאוד 

פרשת בשלח

יג,יז וַיְהִי, בְּשַׁלַּח פַּרְעֹה אֶת-הָעָם, וְלֹא-נָחָם אֱלֹהִים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים, כִּי קָרוֹב הוּא: כִּי אָמַר אֱלֹהִים, פֶּן-יִנָּחֵם הָעָם בִּרְאֹתָם מִלְחָמָה--וְשָׁבוּ מִצְרָיְמָה.

פרעה מגרש את עם ישראל , בדיוק כמו שהבטיח הקב"ה יש שמספרים כי פרעה היה בכור וכשראה כשכל הבכורים מתים רץ למשה כדי שיציל אותו ומשה אמר לו אם אתה רוצה להינצל אז תגרש את היהודים.

ופרעה מיד מגרש אותם מארצו .

אבל יש בפרשה הזו עומק גדול מבחינת השלכתו על כל הזמנים , פרעה שנחשב לשונא דת,אנטי דת,מתכחש לקב"ה הוא בעצם מבשר לנו על שונאי הדת שבימינו , הם עשירים , הם מצליחים , הם מולכים והם משעבדים את כל המאמינים שברגע קל של התבוללות  או מספיק של התרחקות קלה מהדת ,אותו פרעה או לפחות מה שהוא מסמל את האנטי דת ואהבת הכסף,חומר ועושר, פשוט משעבד את המסכנים שהתרחקו במעט .

אותו "פרעה" ובזמננו אתאיסט משעבד אותם ומרחיק אותם לאט לאט מהדת וזורע בהם שערי טומאה.

את מי אותו אתאיסט לא מצליח לשעבד ? את אותו שבט לוי במצרים שמהווה סימן לקנאות עבור הקב"ה .

"ד וִידַעְתֶּם--כִּי שִׁלַּחְתִּי אֲלֵיכֶם, אֵת הַמִּצְוָה הַזֹּאת: לִהְיוֹת בְּרִיתִי אֶת-לֵוִי, אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת. ה בְּרִיתִי הָיְתָה אִתּוֹ, הַחַיִּים וְהַשָּׁלוֹם, וָאֶתְּנֵם-לוֹ מוֹרָא, וַיִּירָאֵנִי; וּמִפְּנֵי שְׁמִי, נִחַת הוּא. ו תּוֹרַת אֱמֶת הָיְתָה בְּפִיהוּ, וְעַוְלָה לֹא-נִמְצָא בִשְׂפָתָיו; בְּשָׁלוֹם וּבְמִישׁוֹר הָלַךְ אִתִּי, וְרַבִּים הֵשִׁיב מֵעָו‍ֹן." 

אותו לוי שהלך והחזיר את דינה בתו של יעקב שנאנסה ע"י שכם בן חמור , אותו שבט לוי שהמשיך לשמור את החוקים של התורה גם במצרים כשכולם התבוללו והתרחקו אט אט ולכן שועבדו.

זה נכון שהקב"ה בישר לאברהם על שיעבוד מצרים אך כולנו יודעים על המשפט הידוע "אָבוֹת אָכְלוּ בֹסֶר וְשִׁנֵּי בָנִים תִּקְהֶינָה"

זהו בדיוק לבני ישראל היו כמה הזדמנויות לשנות את מזלם אך בחרו לשמוע ליצר הרע אותו הנחש שפיתה את חווה מפתה אותנו בכל רגע ורגע להתרחק מהקב"ה ולתת כוח לאתאיזם לשעבד אותנו.

איך כל זה קשור לפרשה שלנו שמתחילה  " וַיְהִי, בְּשַׁלַּח פַּרְעֹה אֶת-הָעָם, וְלֹא-נָחָם אֱלֹהִים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים, כִּי קָרוֹב הוּא: כִּי אָמַר אֱלֹהִים, פֶּן-יִנָּחֵם הָעָם בִּרְאֹתָם מִלְחָמָה--וְשָׁבוּ מִצְרָיְמָה."

 ובכן כאן מסופר על הגאולה שלנו , כאשר אנחנו מחליטים לשמוע לקב"ה ולהיות חלק מהצוות של הקב"ה  (לעשות מצוות)

הקב"ה עושה את זה בגדול , אם אנחנו רק מבקשים,קוראים אליו ,זועקים לעזרה.

הקב"ה שומע אותנו ומעניש את אותו אתאיסט שמשעבד אותנו עד שאותו אתאיסט מניח לנו וגם אז הקב"ה לא לוקח אותנו בדרך קצרה "כי קרוב הוא" כי החוזר אינו מוכן עדיין ואם יתעמק בקבלה ובתורת הסוד יש חשש שיתעוררו שאלות "בראותם מלחמה" אותם מחלוקות אותם פרשנויות עלולות להרחיק את החוזר מהתורה כי "המלחמה" הזו קצת קשה עבורו ולכן עלול לשוב מצרימה , לשעבוד תחת האתאיזם .

הקב"ה מעביר את העם , את השב אליו בדרך ארוכה ובטוחה כי שם אפשר להבין הכל , מתחילים מתפילין,שבתות,חגים,פרשת השבוע ולאט לאט מתקדמים אל הגאולה השלמה .

 

בית המקדש.

יהי רצון שנזכה כולנו היום לגאולה שלמה .

 

אליעזר עבד אברהם

אליעזר עבד אברהם נאמן או לא?

" א וְאַבְרָהָם זָקֵן, בָּא בַּיָּמִים; וַיהוָה בֵּרַךְ אֶת-אַבְרָהָם, בַּכֹּל. ב וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם, אֶל-עַבְדּוֹ זְקַן בֵּיתוֹ, הַמֹּשֵׁל, בְּכָל-אֲשֶׁר-לוֹ: שִׂים-נָא יָדְךָ, תַּחַת יְרֵכִי. ג וְאַשְׁבִּיעֲךָ--בַּיהוָה אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם, וֵאלֹהֵי הָאָרֶץ: אֲשֶׁר לֹא-תִקַּח אִשָּׁה, לִבְנִי, מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי, אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ. ד כִּי אֶל-אַרְצִי וְאֶל-מוֹלַדְתִּי, תֵּלֵךְ; וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה, לִבְנִי לְיִצְחָק. ה וַיֹּאמֶר אֵלָיו, הָעֶבֶד, אוּלַי לֹא-תֹאבֶה הָאִשָּׁה, לָלֶכֶת אַחֲרַי אֶל-הָאָרֶץ הַזֹּאת; הֶהָשֵׁב אָשִׁיב אֶת-בִּנְךָ, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-יָצָאתָ מִשָּׁם. "

 אברהם מבקש מאליעזר האהוב המושל בכל אשר לו , האיש עליו הוא סומך , שישבע לו כי ימלא משאלתו להפגיש בין יצחק לרבקה .

וכאן מתחיל הדיון המאוד לא תמים כאשר אברהם מבקש שלא ייקח אישה ליצחק מבנות הכנעני ומסביר לו כי רוצה שייקח אישה ליצחק מארם נהריים.

לעומת זאת אליעזר הנאמן עונה לו שאולי האישה לא תרצה לבוא חזרה לארץ הוא מציע לאברהם להשאיר את יצחק בארם נהריים.

(כוונה סמויה לא לתת ליצחק להיות בארץ וכמובן להשתלט על רכושו של אברהם )

"ו וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אַבְרָהָם: הִשָּׁמֶר לְךָ, פֶּן-תָּשִׁיב אֶת-בְּנִי שָׁמָּה. ז יְהוָה אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם, אֲשֶׁר לְקָחַנִי מִבֵּית אָבִי וּמֵאֶרֶץ מוֹלַדְתִּי, וַאֲשֶׁר דִּבֶּר-לִי וַאֲשֶׁר נִשְׁבַּע-לִי לֵאמֹר, לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת--הוּא, יִשְׁלַח מַלְאָכוֹ לְפָנֶיךָ, וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי, מִשָּׁם. ח וְאִם-לֹא תֹאבֶה הָאִשָּׁה, לָלֶכֶת אַחֲרֶיךָ--וְנִקִּיתָ, מִשְּׁבֻעָתִי זֹאת; רַק אֶת-בְּנִי, לֹא תָשֵׁב שָׁמָּה."

אברהם מזהיר אותו , מה שלא יקרה אתה לא משאיר את יצחק שם אברהם יודע ששם זה לא מקום להמשכיות 

וכמובן זהו מסר לאליעזר כי זוהי הארץ של יצחק ושהמזימה לא רלוונטית.

"ט וַיָּשֶׂם הָעֶבֶד אֶת-יָדוֹ, תַּחַת יֶרֶךְ אַבְרָהָם אֲדֹנָיו; וַיִּשָּׁבַע לוֹ, עַל-הַדָּבָר הַזֶּה. י וַיִּקַּח הָעֶבֶד עֲשָׂרָה גְמַלִּים מִגְּמַלֵּי אֲדֹנָיו, וַיֵּלֶךְ, וְכָל-טוּב אֲדֹנָיו, בְּיָדוֹ; וַיָּקָם, וַיֵּלֶךְ אֶל-אֲרַם נַהֲרַיִם--אֶל-עִיר נָחוֹר."

אליעזר נכנע ויוצא לדרך.

" יב וַיֹּאמַר--יְהוָה אֱלֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם, הַקְרֵה-נָא לְפָנַי הַיּוֹם; וַעֲשֵׂה-חֶסֶד, עִם אֲדֹנִי אַבְרָהָם. יג הִנֵּה אָנֹכִי נִצָּב, עַל-עֵין הַמָּיִם; וּבְנוֹת אַנְשֵׁי הָעִיר, יֹצְאֹת לִשְׁאֹב מָיִם. יד וְהָיָה הַנַּעֲרָ, אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיהָ הַטִּי-נָא כַדֵּךְ וְאֶשְׁתֶּה, וְאָמְרָה שְׁתֵה, וְגַם-גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה--אֹתָהּ הֹכַחְתָּ, לְעַבְדְּךָ לְיִצְחָק, וּבָהּ אֵדַע, כִּי-עָשִׂיתָ חֶסֶד עִם-אֲדֹנִי."

לכאורה נראה כאילו שאליעזר צדיק ומאמין ומקווה שיקרה משהו טוב , אך אליעזר מתנה תנאי מדויק ,שהוא יבחר נערה והנערה תציע ולהשקות גם את הגמלים שלו. (מאוד לא סביר שיקרה וכמובן שאליעזר מאמין שכך ישתחרר מהשבועה).

 "טו וַיְהִי-הוּא, טֶרֶם כִּלָּה לְדַבֵּר, וְהִנֵּה רִבְקָה יֹצֵאת אֲשֶׁר יֻלְּדָה לִבְתוּאֵל בֶּן-מִלְכָּה, אֵשֶׁת נָחוֹר אֲחִי אַבְרָהָם; וְכַדָּהּ, עַל-שִׁכְמָהּ. טז וְהַנַּעֲרָ, טֹבַת מַרְאֶה מְאֹד--בְּתוּלָה, וְאִישׁ לֹא יְדָעָהּ; וַתֵּרֶד הָעַיְנָה, וַתְּמַלֵּא כַדָּהּ וַתָּעַל. יז וַיָּרָץ הָעֶבֶד, לִקְרָאתָהּ; וַיֹּאמֶר, הַגְמִיאִינִי נָא מְעַט-מַיִם מִכַּדֵּךְ. יח וַתֹּאמֶר, שְׁתֵה אֲדֹנִי; וַתְּמַהֵר, וַתֹּרֶד כַּדָּהּ עַל-יָדָהּ--וַתַּשְׁקֵהוּ. יט וַתְּכַל, לְהַשְׁקֹתוֹ; וַתֹּאמֶר, גַּם לִגְמַלֶּיךָ אֶשְׁאָב, עַד אִם-כִּלּוּ, לִשְׁתֹּת. כ וַתְּמַהֵר, וַתְּעַר כַּדָּהּ אֶל-הַשֹּׁקֶת, וַתָּרָץ עוֹד אֶל-הַבְּאֵר, לִשְׁאֹב; וַתִּשְׁאַב, לְכָל-גְּמַלָּיו."

הקב"ה מכוון הכל והכל קורה לבקשתו של אליעזר ובצורה מדוייקת.

"לז וַיַּשְׁבִּעֵנִי אֲדֹנִי, לֵאמֹר: לֹא-תִקַּח אִשָּׁה, לִבְנִי, מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי, אֲשֶׁר אָנֹכִי יֹשֵׁב בְּאַרְצוֹ."

אליעזר משכתב את מילותיו של אברהם כאשר נפגש עם משפחתה של רבקה  ומזה אנחנו מבינים שאליעזר לא מאמין בזכותו של אברהם על הארץ. (אשר אנוכי יושב בארצו ,אברהם אמר בקרבו ולא בארצו.)

"וַיֹּאמֶר, אֵלָי: יְהוָה אֲשֶׁר-הִתְהַלַּכְתִּי לְפָנָיו, יִשְׁלַח מַלְאָכוֹ אִתָּךְ וְהִצְלִיחַ דַּרְכֶּךָ, וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי, מִמִּשְׁפַּחְתִּי וּמִבֵּית אָבִי. מא אָז תִּנָּקֶה מֵאָלָתִי, כִּי תָבוֹא אֶל-מִשְׁפַּחְתִּי; וְאִם-לֹא יִתְּנוּ לָךְ, וְהָיִיתָ נָקִי מֵאָלָתִי. מב וָאָבֹא הַיּוֹם, אֶל-הָעָיִן; וָאֹמַר, יְהוָה אֱלֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם, אִם-יֶשְׁךָ-נָּא מַצְלִיחַ דַּרְכִּי, אֲשֶׁר אָנֹכִי הֹלֵךְ עָלֶיהָ."

מסביר על השליחות ומדגיש כי הם לא חייבים לתת לרבקה ללכת גם אם היא לא תבוא הוא יהיה נקי משבועתו .

"וְעַתָּה אִם-יֶשְׁכֶם עֹשִׂים חֶסֶד וֶאֱמֶת, אֶת-אֲדֹנִי--הַגִּידוּ לִי; וְאִם-לֹא--הַגִּידוּ לִי, וְאֶפְנֶה עַל-יָמִין אוֹ עַל-שְׂמֹאל. נ וַיַּעַן לָבָן וּבְתוּאֵל וַיֹּאמְרוּ, מֵיְהוָה יָצָא הַדָּבָר; לֹא נוּכַל דַּבֵּר אֵלֶיךָ, רַע אוֹ-טוֹב. נא הִנֵּה-רִבְקָה לְפָנֶיךָ, קַח וָלֵךְ; וּתְהִי אִשָּׁה לְבֶן-אֲדֹנֶיךָ, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה."

סגנון הדיבור של אליעזר לא כזה משכנע אך לצערו משפחתה של רבקה משלחים את רבקה אתו .

כל הפרשה מראה לנו נס גדול בו אליעזר מנסה לקטול את המשכיו ביתו ומורשתו של אברהם אבל זה לא קורה, אליעזר לא קובע אלא הקב"ה.

 

Wednesday the 11th. PointLink. מתנה טובה יש לי בבית גנזי ברצוני ליתנה וישראל לך והודיעם