שמיני עצרת פרשת בראשית

מה המשותף בין שמיני עצרת ופרשת בראשית

שמיני עצרת זהו חג גדול שיא של רוחניות תמיד מדברים גם על פרשת וזאת הברכה וגם על פרשת בראשית.

שתי פרשות עם המון מסרים .

וזאת הברכה משה רבנו מברך את עם ישראל העם המון מסרים נסתרים להמשך .

 

יציאת מצרים

כדי להבין את משמעות יציאת מצרים צריך קודם להבין את תהליך הירידה למצרים ומה המשמעות של הירידה והיציאה ממצרים.

ובכן: בברית בין הבתרים 

" וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם, יָדֹעַ תֵּדַע כִּי-גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם, וַעֲבָדוּם, וְעִנּוּ אֹתָם--אַרְבַּע מֵאוֹת, שָׁנָה. יד וְגַם אֶת-הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ, דָּן אָנֹכִי; וְאַחֲרֵי-כֵן יֵצְאוּ, בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל. טו וְאַתָּה תָּבוֹא אֶל-אֲבֹתֶיךָ, בְּשָׁלוֹם: תִּקָּבֵר, בְּשֵׂיבָה טוֹבָה. טז וְדוֹר רְבִיעִי, יָשׁוּבוּ הֵנָּה: כִּי לֹא-שָׁלֵם עֲו‍ֹן הָאֱמֹרִי, עַד-הֵנָּה. יז וַיְהִי הַשֶּׁמֶשׁ בָּאָה, וַעֲלָטָה הָיָה; וְהִנֵּה תַנּוּר עָשָׁן, וְלַפִּיד אֵשׁ, אֲשֶׁר עָבַר, בֵּין הַגְּזָרִים הָאֵלֶּה. יח בַּיּוֹם הַהוּא, כָּרַת יְהוָה אֶת-אַבְרָם--בְּרִית לֵאמֹר: לְזַרְעֲךָ, נָתַתִּי אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת, מִנְּהַר מִצְרַיִם, עַד-הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר-פְּרָת. יט אֶת-הַקֵּינִי, וְאֶת-הַקְּנִזִּי, וְאֵת, הַקַּדְמֹנִי. כ וְאֶת-הַחִתִּי וְאֶת-הַפְּרִזִּי, וְאֶת-הָרְפָאִים. כא וְאֶת-הָאֱמֹרִי, וְאֶת-הַכְּנַעֲנִי, וְאֶת-הַגִּרְגָּשִׁי, וְאֶת-הַיְבוּסִי. " 

לפי המדרש: 

הקב"ה מבטיח לאברהם את הארץ אבל לפני זה גם הארץ וגם העם צריך לעבור תהליך ,תהליך של שפל ולאחר מכן תהליך של עליה .

הארץ תסבול עמים שיגורו בה ויחטאו בה ואותם עמים יאבדו את זכותם כדי שעם ישראל יוכל לממש את זכותו ולהגיע כדי לרשת את הארץ ואילו שאר העמים יאבדו אותה בעוונותיהם.

גם עם ישראל צריך לעבור תהליך תהליך של עבדות, טומאה ולאחר מכן התעוררות , יציאה מעבדות , יציאה מהטומאה ולימוד מחדש של החוקים.זהו תהליך שהעם חייב לעבור כדי לקבל את הערכים הנכונים .

ע"י שהעם יהיה גר , יוכל בעתיד להתנהג עם גרים.

ע"י שהעם יהיה עבד ידע בהמשך להתנהג עם עבדים .

ע"י שהעם נמצא בשערי טומאה העם ידע מה אלו שערי טומאה ויהיה לעם קל יותר להישמר מהם בהמשך.

(לפי הרמב"ן "כי אברהם אבינו חטא חטא גדול בשגגה שהביא אשתו הצדקת במכשול עוון... והיה לו לבטח בשם שיציל אותו ואת אשתו ואת כל אשר לו...")

(תלמוד בבלי :""ואמר רבי יהושע בן לוי בשביל ארבעה פסיעות שלוה פרעה לאברהם, שנאמר ויצו עליו פרעה אנשים, נשתעבד בבניו ארבע מאות שנה... (סוטה מו ב))

 

כמובן שגם מצרים עוברת תהליך כדי לקבל את עם ישראל , מצרים מקבלת צדיק (יוסף) שינהל אותה, 

שמיני עצרת | שמחת תורה

החג שחותם את תקופת החגים 
חודש תשרי נקרא החודש השביעי משמע החג שבע במצוות ,ארוחת ראש השנה,סליחות ,כיפור,סוכה,ארבעת המינים .

יום שמיני עצרת ,בלי שופר , בלי סוכה , בלי שופר , בלי שום דבר גשמי .
" נגילה ונשמחה בך " 
לאחר כל המצוות החומריות יש לנו זכות למצווה רוחנית ,חג ללא חומריות , אנחנו והקב"ה ולסיום שמחת תורה .


ארבעת המינים

ארבעת המינים - סמל לאחדות העם

כל אחד מארבעת-המינים מאופיין בתכונות מיוחדות, ויחד הם מסמלים את עם- ישראל.
אתרוג - יש בו טעם (בהיותו פרי) וגם ריח טוב.
לולב - טעם יש לו (פרי התמר) אך ריח אין לו.
הדס - יש לו ריח אך אין לו טעם.
ערבה - אין לה לא טעם ולא ריח.
חלוקה זו מסמלת את כל הסוגים שבעם-ישראל:
טעם וריח - אלה היהודים, שיש בהם גם תורה וגם מעשים טובים.
טעם בלי ריח - יהודים בעלי תורה, שאינם עוסקים כל-כך במעשים טובים.
ריח בלי טעם - בעלי מעשים טובים, אך אין להם תורה.
לא טעם ולא ריח - אלה היהודים, שלא הגיעו לא לתורה ולא למעשים טובים.

שמא תאמר: רוצה אני רק את בעלי התורה ובעלי המעשים הטובים; אין רצוני במי שאין בו תורה או מעשים טובים, ובוודאי איני רוצה שום קשר עם מי שאין לו לא תורה ולא מעשים טובים.

אומרת לנו התורה:
באתרוג בלבד אינך יכול לקיים את המצווה; אף לא בצירוף הלולב וההדס. עליך לקחת איתך גם את הערבה, זו שאין בה לא טעם ולא ריח, ולהצמידה אל הלולב וההדס והאתרוג. רק כאשר כל הסוגים הללו יהיו חבוקים ומאוחדים _ תוכל לגשת אל הבורא ולקיים את המצווה.
אין יהודי שהוא 'מחוץ למחנה'!

בנוסף לכל הנאמר חשוב לציין : אתרוג קל לזיהוי , לולב קל לזיהוי, הדס קל לזיהוי .
עם הערבה קל להתבלבל רק מי שמאוד מכיר ומקפיד ובודק יודע לוודא שזוהי באמת ערבה .
המסר הוא : למרות שקל מאוד להתבלבל ולחשוב שיהודי שאין בו תורה ומעשים טובים הוא דומה לגוי ,הקב"ה אומר לנו לא יש בכל יהודי נשמה אלוהית טהורה וזה השוני שלנו מהגויים. 

חג שמח

 

פעילות עם הילדים ביום כיפור

רובנו לא יודעים מה לעשות ביום כיפור.
אפשר לעשות הרבה מאוד ולהעביר את היום בקלילות ובנועם.
כמה כללים ליום כיפור:
1. לזכור מה מותר ומה אסור. יום כיפור הוא שבתון וכל איסורי השבת חלים גם בו.
2. יום כיפור זה אינו יום חופש מהמחוייבות המשפחתית .
3. יום כיפור מכפר על עבירות של בין אדם למקום ואנחנו צריכים לכפר בעצמנו על עבירות בין אדם לחברו.
4. קל יותר  לקבל את יום כיפור מאשר לנסות לדחותו ולהילחם בו.(לא עושים דווקא )

המלצות לפעילות ביום כיפור
למי שאין מחויבויות של ילדים/ משפחה - הכי קל ופשוט זה ללכת לבית הכנסת הזמן טס וגם לא משעמם ולא מרגישים את הצום.
הורים של ילדים זה יותר מורכב:
1. חשוב לתאם זמנים ופעילויות מי לוקח איזה ילד וכמובן הגברים צריכים להיות בתפילות החובה.
2. בערב כיפור לאחר התפילה כולם מסתובבים ופוגשים חברים מכרים ועוד.
3. להכין לילדים משחקים לפני החג שיוכלו לשחק בעצמם בבית בצהרי היום וכמובן עם השגחה שלנו.
4. להכין ספרים מעניינים שנוכל לקרוא לילדים .
5. חשוב שתהיה אוירת חג בבית גם לילדים בלי טלויזיה בלי מחשב ובלי טלפונים זה מרגיע ולא מספק לילדים גירויים מיותרים.
6. אפשר לקחת את הילדים גם כן לבית הכנסת גם שם יש ילדים אנחנו מתפללים ולילדים יותר קל.
7. לגברים/לנשים אסור להתעלם מהילדים בחג וחשוב להשתתף עם בן/בת הזוג בפעילות הילדים כי אם מתעלמים אז פוגעים בצד השני .
8. גינות משחקים זה דבר מצוין .
9. לספר / לשמוע סיפורי תורה אפילו שכבר כולם יודעים את כל התורה בעל פה , זה אף פעם לא מזיק לספר לילדים.

תתי-קטגוריות

  • חג חנוכה
    בבית הספר למדנו: בני ישראל "חנו" ב "כה" בכסלו וכך תמיד מגיעים לשם חנוכה.
    יש שאומרים שחודש כסלו הוא חודש הניסים

    מונה מאמרים:
    6
  • חג פורים
    מונה מאמרים:
    3
Monday the 24th. PointLink. מתנה טובה יש לי בבית גנזי ברצוני ליתנה וישראל לך והודיעם