פרשת בהעלותך

נכתב על ידי רונן שמואל הלוי

למרות כל הטובה שקיבל העם מהקב"ה ,עדיין מתלוננים " וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים, רַע בְּאָזְנֵי יְהוָה"

הפעם הקב"ה מחליט להעניש כדי להעיר אותם " וַיִּשְׁמַע יְהוָה, וַיִּחַר אַפּוֹ, וַתִּבְעַר-בָּם אֵשׁ יְהוָה, וַתֹּאכַל בִּקְצֵה הַמַּחֲנֶה"

העם צועק אל משה משה מתפלל והאש נעצרת "וַיִּצְעַק הָעָם, אֶל-מֹשֶׁה; וַיִּתְפַּלֵּל מֹשֶׁה אֶל-יְהוָה, וַתִּשְׁקַע הָאֵשׁ"

אך זה לא מספיק , משה מבין שעל מנת שהקב"ה ימחל להם הוא צריך לעשות מעשה .

וכמו כל מנהיג דגול משה לוק אחריות על מעשי העם " יא וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-יְהוָה, לָמָה הֲרֵעֹתָ לְעַבְדֶּךָ, וְלָמָּה לֹא-מָצָתִי חֵן, בְּעֵינֶיךָ: לָשׂוּם, אֶת-מַשָּׂא כָּל-הָעָם הַזֶּה--עָלָי. יב הֶאָנֹכִי הָרִיתִי, אֵת כָּל-הָעָם הַזֶּה--אִם-אָנֹכִי, יְלִדְתִּיהוּ"

ומבהיר לקב"ה כמה חשוב לו שהעם לא יענש , מעדיף למות ושלא יגרם נזק  "יד לֹא-אוּכַל אָנֹכִי לְבַדִּי, לָשֵׂאת אֶת-כָּל-הָעָם הַזֶּה: כִּי כָבֵד, מִמֶּנִּי. טו וְאִם-כָּכָה אַתְּ-עֹשֶׂה לִּי, הָרְגֵנִי נָא הָרֹג--אִם-מָצָאתִי חֵן, בְּעֵינֶיךָ; וְאַל-אֶרְאֶה, בְּרָעָתִי. {פ}"

משה בעצם מבצע מהלך של להאשים את עצמו בקשות עורף של העם.

כשלקח משה עליו להוציא את העם ממצרים הוא לקח על עצמו לאהוב את העם כמו אהבת איש לאשה.

אפשר ללמוד זאת "א וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה, עַל-אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח: כִּי-אִשָּׁה כֻשִׁית, לָקָח."

 לפי הפשט ניתן לחשוב שמשה לקח אישה נוספת , חלק מפרשים יפה , חלק מפרשים שפחה,חלק מפרשים זוהי ציפורה.

אני מפרש האשה הכושית זוהי אותה אשה משיר השירים שאומרת

" שְׁחוֹרָה אֲנִי וְנָאוָה, בְּנוֹת יְרוּשָׁלִָם; כְּאָהֳלֵי קֵדָר, כִּירִיעוֹת שְׁלֹמֹה. ו אַל-תִּרְאוּנִי שֶׁאֲנִי שְׁחַרְחֹרֶת, שֶׁשְּׁזָפַתְנִי הַשָּׁמֶשׁ; בְּנֵי אִמִּי נִחֲרוּ-בִי, שָׂמֻנִי נֹטֵרָה אֶת-הַכְּרָמִים--כַּרְמִי שֶׁלִּי, לֹא נָטָרְתִּי."

זה בעצם עם ישראל שהחיצוניות שלו שחורה ,עוונות, אבל מבפנים טהור וזך ,  "אַל-תִּרְאוּנִי שֶׁאֲנִי שְׁחַרְחֹרֶת" עם ישראל פונה לקב"ה ואומר נכון שיש לי עוונות אבל תתעלם מהם העוונות הגיעו  "שֶׁשְּׁזָפַתְנִי הַשָּׁמֶשׁ" מהשהיה הממושכת בגולה (השיזוף בגולה) 

" שָׂמֻנִי נֹטֵרָה אֶת-הַכְּרָמִים--כַּרְמִי שֶׁלִּי, לֹא נָטָרְתִּי"

מרוב שהייתי בגולה והתעסקתי בענייני הגויים לא התעסקתי בענייני העם שלי .

עם ישראל משול לכושית ובפרשה שלנו כתוב"כִּי-אִשָּׁה כֻשִׁית, לָקָח"

ורשי מפרש כי מרים דיברה על משה שפרש מאישתו מאז שהחל לטפל בעם.

Monday the 14th. PointLink. מתנה טובה יש לי בבית גנזי ברצוני ליתנה וישראל לך והודיעם